15 Mayıs 2012 Salı

Ukrayna, Euro 2012'de kardan çok prestij elde edecek.



Ukrayna Merkez Bankası, piyasaya 2012 Avrupa Futbol Şampiyonası’na özel, 35 bin Euro değerinde ve yarım kilo ağırlığındaki altın sikkelerden oluşan özel bir koleksiyon sürdü. Euro 2012 organizatörleri bir futbol turnuvasından nasıl karlı çıkabileceklerini henüz düşünme aşamasındayken, Ukrayna Merkez Bankası bunu uygulamaya koydu bile. Banka yetkilileri, bu değerli koleksiyon için şimdiden 100’ün üzerinde sipariş aldıklarını belirtiyor.  Fakat görünen o ki Euro 2012, Ukrayna iş dünyasının yüksek beklentilerini karşılayamayacak.

Oksana Kuyzakiv, Siyasi Danışmanlık ve Ekonomik Araştırmalar Enstitüsü’nde Yönetici. Ukrayna’nın Euro 2012’ye hazırlık sürecindeki en büyük eksiğinin özel sermaye ve yatırım olduğunu belirtiyor. Tüm büyük projeler devlet tarafından finanse ediliyor. “Bu bir eksi ve asıl soru şu: Euro 2012’yi kim ödüyor? Vergi mükellefleri ve onların çocukları. Ve bu para ne zaman ve nasıl tazmin edilecek? Sanırım turnuvanın Ukrayna’ya nötr bir ekonomik etkisi olacak. Ne kar edeceğiz ne de zarar.”

Uluslararası denetim ve danışmanlık firması Deloitte’ın Ukrayna şubesi ortaklarından Andriy Stephanov, Ukrayna’nın Euro 2012’ye hazırlık sürecini ve bu turnuvanın ülkeye olan ekonomik etkilerini daha iyimser bir şekilde değerlendiriyor: “Euro 2012’nin Ukrayna’ya olan etkisini, turnuvanın gerçekleşeceği bir aylık döneme bakarak kısa vadede değerlendirmemeliyiz. Öncelikle, yatırımların %80’i turizm ve ulaşım gibi alanlara yapılan temel alt yapı yatırımlarıydı. Son 20 yıldır bu alanlara hiç yok denecek kadar az bir yatırım yapılıyordu. Euro 2012 bu alanlardaki gelişim için önemli bir bahane oldu. İnşa edilen statlar gerçek anlamda futbol yatırımları. Oysa ki diğer yatırımlar günlük hayatımızda on yıllar boyunca kullanabileceğimiz şeyler.”

Her iki uzman da Euro 2012’nin Ukrayna’ya kısa ve uzun dönemde iki farklı etkisi olacağı görüşünü paylaşıyor. Uzun dönemde bu turnuva ülke için çok büyük bir tecrübe olacak. Ayrıca Ukrayna’yı turistlere, iş adamlarına ve yatırımcılara da tanıtmış olacak. Fakat hemen büyük bir kazanç elde etmek pek mümkün gözükmüyor.

Volodimir Goncharov, Euro 2012 Ukrayna Resmi Sponsoru Bölgesel Yöneticisi bu ifadelere katılıyor: “Sattığımız hediyelik eşyalardan zarar etmiyoruz. Buna karşılık inanılmaz karlı bir iş diyebileceğimiz kadar da kazanmıyoruz. Gerçek bir meblağ kazanmak istiyoruz.”

Kiev ve Kharkiv şehirlerinde bir çok yere kurulmakta olan ve futbolseverlerin maçları izleyebileceği taraftar bölgelerini düzenleyen firmanın temsilcisi Vilen Matveev, Euro 2012’yi karlı olmaktan çok, Ukrayna’yı markalaştıracak bir organizasyon olarak tanımlıyor. “Şunu söylemeliyim ki bu şüphesiz riskli bir proje ve tüm bu riskleri gidermenin tek yolu turnuva sayesinde ortaya çıkacak olumlu imaj yaratma imkanlarından yararlanmak. Bugün için önemli bir kar elde etmiyoruz. Her iki şehir için yapılan yatırım 3 milyon Euro civarında.”

En iyi tahminlere göre Ukrayna, Euro 2012 Avrupa Futbol Şampiyonası’ndan 1 milyar Euro kazanç elde edecek. Oysa çeşitli kaynaklara göre ülkenin turnuva için yaptığı yatırım miktarı 4 milyar Euro’yu geçmiş durumda.

Ukrayna 30 gün sürecek olacak şampiyona boyunca tüm giderlerini karşılayacak bir kazanç elde edemeyecek. Fakat bu Doğu Avrupa ülkesi, parayla ölçülmeyecek bir prestij elde edecek. Ülkenin şampiyona sayesinde elde edeceği tanınırlık ve yapacağı reklam parayla ölçülemeyecek kadar değerli.

Kaynak: tr.euronews.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

 
Futbol Bloglarini Takip Edin