Ukrayna Merkez Bankası, piyasaya 2012 Avrupa Futbol Şampiyonası’na özel, 35
bin Euro değerinde ve yarım kilo ağırlığındaki altın sikkelerden oluşan özel
bir koleksiyon sürdü. Euro 2012 organizatörleri bir futbol turnuvasından nasıl
karlı çıkabileceklerini henüz düşünme aşamasındayken, Ukrayna Merkez Bankası
bunu uygulamaya koydu bile. Banka yetkilileri, bu değerli koleksiyon için
şimdiden 100’ün üzerinde sipariş aldıklarını belirtiyor. Fakat görünen o ki Euro 2012, Ukrayna iş dünyasının yüksek beklentilerini
karşılayamayacak.
Oksana Kuyzakiv, Siyasi Danışmanlık ve Ekonomik Araştırmalar Enstitüsü’nde
Yönetici. Ukrayna’nın Euro 2012’ye hazırlık sürecindeki en büyük eksiğinin özel
sermaye ve yatırım olduğunu belirtiyor. Tüm büyük projeler devlet tarafından
finanse ediliyor. “Bu bir eksi ve asıl soru şu: Euro 2012’yi kim ödüyor? Vergi mükellefleri ve
onların çocukları. Ve bu para ne zaman ve nasıl tazmin edilecek? Sanırım
turnuvanın Ukrayna’ya nötr bir ekonomik etkisi olacak. Ne kar edeceğiz ne de
zarar.”
Uluslararası denetim ve danışmanlık firması Deloitte’ın Ukrayna şubesi
ortaklarından Andriy Stephanov, Ukrayna’nın Euro 2012’ye hazırlık sürecini ve
bu turnuvanın ülkeye olan ekonomik etkilerini daha iyimser bir şekilde
değerlendiriyor: “Euro 2012’nin Ukrayna’ya olan etkisini, turnuvanın gerçekleşeceği bir aylık
döneme bakarak kısa vadede değerlendirmemeliyiz. Öncelikle, yatırımların %80’i
turizm ve ulaşım gibi alanlara yapılan temel alt yapı yatırımlarıydı. Son 20
yıldır bu alanlara hiç yok denecek kadar az bir yatırım yapılıyordu. Euro 2012
bu alanlardaki gelişim için önemli bir bahane oldu. İnşa edilen statlar gerçek
anlamda futbol yatırımları. Oysa ki diğer yatırımlar günlük hayatımızda on yıllar
boyunca kullanabileceğimiz şeyler.”
Her iki uzman da Euro 2012’nin Ukrayna’ya kısa ve uzun dönemde iki farklı
etkisi olacağı görüşünü paylaşıyor. Uzun dönemde bu turnuva ülke için çok büyük
bir tecrübe olacak. Ayrıca Ukrayna’yı turistlere, iş adamlarına ve
yatırımcılara da tanıtmış olacak. Fakat hemen büyük bir kazanç elde etmek pek
mümkün gözükmüyor.
Volodimir Goncharov, Euro 2012 Ukrayna Resmi Sponsoru Bölgesel Yöneticisi bu
ifadelere katılıyor: “Sattığımız hediyelik eşyalardan zarar etmiyoruz. Buna karşılık inanılmaz
karlı bir iş diyebileceğimiz kadar da kazanmıyoruz. Gerçek bir meblağ kazanmak
istiyoruz.”
Kiev ve Kharkiv şehirlerinde bir çok yere kurulmakta olan ve
futbolseverlerin maçları izleyebileceği taraftar bölgelerini düzenleyen
firmanın temsilcisi Vilen Matveev, Euro 2012’yi karlı olmaktan çok, Ukrayna’yı
markalaştıracak bir organizasyon olarak tanımlıyor. “Şunu söylemeliyim ki bu şüphesiz riskli bir proje ve tüm bu riskleri
gidermenin tek yolu turnuva sayesinde ortaya çıkacak olumlu imaj yaratma
imkanlarından yararlanmak. Bugün için önemli bir kar elde etmiyoruz. Her iki
şehir için yapılan yatırım 3 milyon Euro civarında.”
En iyi tahminlere göre Ukrayna, Euro 2012 Avrupa Futbol Şampiyonası’ndan 1
milyar Euro kazanç elde edecek. Oysa çeşitli kaynaklara göre ülkenin turnuva
için yaptığı yatırım miktarı 4 milyar Euro’yu geçmiş durumda.
Ukrayna 30 gün sürecek olacak şampiyona boyunca tüm giderlerini karşılayacak
bir kazanç elde edemeyecek. Fakat bu Doğu Avrupa ülkesi, parayla ölçülmeyecek
bir prestij elde edecek. Ülkenin şampiyona sayesinde elde edeceği tanınırlık ve
yapacağı reklam parayla ölçülemeyecek kadar değerli.
Kaynak: tr.euronews.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder