Kaynak: BBC Türkçe (22.05.12)
Şampiyonlar Ligi'nde Chelsea takımına elenmiş ve La Liga'da şampiyonluğu
Real Madrid'e teslim etmiş olabilir, ama FC Barcelona buna rağmen Dünya'nın en
büyük futbol takımlarından biri sayılmakta. Sloganı "bir kulüpten çok daha fazlası"
olan Katalan temsilcisi, dünyanın en büyük spor markalarından da biri.
Hızla
büyüyen Asya piyasasında 145 milyon, ABD'de de 77 milyon takipçisi olduğunu
söyleyen takım, dünyadaki toplam taraftar sayısını 349 milyon olarak tahmin
ediyor. Bu rakamlar şu anlama geliyor: Her ne kadar takımın 99 bin 354 kişi
kapasiteli Nou Camp stadyumu Avrupa'nın en büyüğü olsa da, toplam taraftarların
sadece çok ufak bir kısmı maçları yerinde izleyebiliyor. Bu yüzden takım, yeni
medya sistemlerini kullanarak Uzak Doğu'dan Kuzey Amerika'ya stadın dışında
kalan milyonları haberdar etmekle kalmayıp yeni müşterileri de kendisine
çekmeye çalışıyor. Barcelona potansiyel müşterilere ulaşmak için yeni medya ve
sosyal medyayı en etkili kullanan takımlardan biri.
Takipçileri
arttırma
Barcelona'nın Ticari İstihbarat Müdürü Pasi Lankinen "Genişlemenin ve daha fazla gelir kazanmanın yollarına bakıyoruz" diyor. İspanya'da ve Avrupa'da takipçi sayılarını arttırdıklarını söyleyen Lankinen, şimdi küresel ortamda kâr sağlayacak bir taraftar tabanı oluşturmaya çalıştıklarını ekliyor.
Barcelona'nın Ticari İstihbarat Müdürü Pasi Lankinen "Genişlemenin ve daha fazla gelir kazanmanın yollarına bakıyoruz" diyor. İspanya'da ve Avrupa'da takipçi sayılarını arttırdıklarını söyleyen Lankinen, şimdi küresel ortamda kâr sağlayacak bir taraftar tabanı oluşturmaya çalıştıklarını ekliyor.
Kulüp bu
hedef doğrultusunda internet sayfasını altı, Twitter hesabını da üç dilde
güncelliyor. Twitter ve Facebook'a yeni medya stratejisi çerçevesinde büyük
önem veren Barcelona, ayrıca YouTube, telefon mobil uygulamaları ve Çin'de
kullanılan QQ gibi diğer internet siteleriyle de ilgileniyor. Kulüp QQ'daki
sayfasını yakın tarihte açmasına rağmen şimdiden bir milyon takipçisi bulunmakta.
Spor ve Yeni
Medya adlı bir konferanstaki konuşmasında Lankinen, yeni medyanın yeni taraftar
yaratamayacağını ama taraftarlara bir pencere açacağını söylüyor. İletişim için
daha fazla olanak olduğunu anlatan Lankinen, taraftarların kendi aralarında
veya Barcelona ile çeşitli aletlerle, yer ve zaman kısıtlaması olmadan
etkileşebildiğini açıklıyor. Lankinen "mobil araçların satışındaki
patlamayla daha çeşitli içeriklerin sunulmasına imkân tanındığının" altını
çizerken, bunun taraftarlara düşük maliyetli ve çeşitli formatlarda verimli ve
esnek yöntemlerle ulaşma fırsatı tanıdığını da sözlerine ekliyor.
Onbir marka
elçisi
Rakamlara
bakılacak olursa kulübün Twitter'da dokuz milyon takipçisi, Facebook'da da 31
milyon beğeneni bulunmakta. Barcelona ayrıca Dünya'nın en popüler takımını
bulmaya çalışan anketlerin en üst veya en üste yakın sıralarında bulunmakta. Yine
de Lankinen'e göre bu takdirler, kendi başlarına anlamsız. O, taraftar
miktarından daha çok, bu miktarla ne yapıldığının önemli olduğunu söylüyor.
Barcelona'nın
Ticari İstihbarat Müdürü Pasi Lankinen, "Taraflarımızın bize değer
vermesini istiyoruz. Ama her şeyin başlangıcı sahadaki performansımız"
diyor.” On bir kişi bizim marka pazarlamacımız - takımımıza dikkati onlar
çekiyor. Kupa veya önemli bir maçı kazanmak gibi özel bir şey yaptığımızda bu
bize bir fırsat sağlıyor". Lankinen, bu fırsatın iki şekilde
kullanılabileceğini açıklıyor: kulübün değerinin taraftarlara reklam edilmesi,
veya Barcelona markasının tekelleştirilmesi.
Takımın
değerinin iletilmesi sayesinde taraftar sadakatının yükseltilebilmesinin daha
uzun süreli bir çıkar sağlayacağını açıklayan Lankinen, böylece takımın
kaybetmesi durumunda taraftarların kazanan tarafa yönelmeyeceğini belirtiyor. Müdüre
göre asıl zor olan tekelleştirme. Lankinen, kısa vadede yapmak istediklerinin
takıma duyulan hislerde tekel olmak olduğunu söylüyor. Ona göre, pek çok futbol
takımı ve spor kulübü farklı zorluklarla karşılaşırken sosyal medya ve internet
stratejilerinde hatalı bir şekilde ticari kuruluşlardan veya büyük markalardan
fikir almaya çalışıyor.
Tüketici
yaratma
"Her
şeyden önce futbol kulüplerinin sosyal medya bütçelerinin büyük
firmalarınkinden oldukça farklı" diyor Lankinen ve ekliyor: "Ticari
kuruluşların büyük bütçeleri ve adeta 'tarafları' yapmaya çalıştıkları
tüketicileri bulunmakta. "Biz ise tersini yapmaya çalışıyoruz.
Taraftarlarımızın duygularını kullanarak sadece izleyici değil, dünya etrafında
tüketiciler oluşturmaya çalışıyoruz."
Bu ticari
atılım çerçevesinde kulüp son 18 aydır taraftarların satın almaya başladığı
nokta olan "tüketim başlangıç seviyesi"ni düşürdü. Takım önceden
taraftarların ilk alışverişinin futbol forması olması için çalışırken, şimdi
hedefledikleri ilk ticari ilişki 75 cent değerindeki Barça mobil uygulaması. Barcelona,
üçü bedava, toplam yedi mobil uygulama sunuyor.
Lankinen, bu
sayede taraftarları daha yüksek ticari tüketim seviyesine çıkarabilmeleri için
fırsat bulduklarını açıklıyor. Lankinen, oldukça büyük olan sosyal medya
çevrelerinin Barcelona'nın kendi internet sitesine veya sponsorlarının sitesine
çekilip burada bir alışveriş yapmakla kârlılığın başladığını söylüyor. Sosyal
ağların dünyaya açılan pencere olduğunu kabul eden Ticari İstihbarat Müdürü,
yine de bunların ellerinin fazla güçlendirilmesi durumunda gelecekte
yapabilecekleri kârdan feragat etmiş olacaklarını belirtiyor. Lankinen, bilet
veya malzeme olsun, taraftarlarını kendi ürünlerini satın almaya yönlendirmek
istediklerinin altını çiziyor.
Ticari
kanallar
Basketbol
dahil pek çok spor dalı olan kulübün üçü bedava yedi mobil uygulaması
bulunmakta. Lankinen: "Bazı uygulamalar tekele odaklı, diğerleri ise başka
şeylere." Bazı uygulamalar trafiği sitemize çekiyor veya sadakat
arttırıyor. Bunlar bedava. "Bütün bunlar sayesinde bir şekilde
tekelleşmeye çalışıyoruz."
Kulübe
sadakati yükseltmeyi ve satışları arttırmayı hedefleyen başka bir aracı olan
YouTube kanalının 291 bin abonesi, 97 milyon da izlenme miktarı bulunmakta. Antrenmanların
canlı yayını gibi çeşitli videoları olan kanalın kulübün bilet satış sayfası ve
internet dükkânına bağlantıları bulunmakta. Lankinen,
finansal değerin arttırılmasında yeni medya kullanımı konusunda Barcelona'nın
daha yolun başında olduğunu belirtiyor: "Çalışıyoruz. Önümüzde çeşitli
zorluklar ve heyecanlı zamanlar var. Her fırsatı denemek istiyoruz."
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder